قبل فهرست بعد


      وَ أَمْسَكْت‌ُ حَبْل‌َ اللهِ وَ هُــــوَ وَلاَئُهُم‌                 كَمَا قَدْ أُمِـــــــرْنَا بِالتَّمَسُّك‌ِ بِالحَبْــــل‌ِ

يعني چون ديدم مذاهب مختلف مردم‌، آنها را در درياي ضلالت و جهل فرو برده است من با نام خدا بر كشتي‌هاي نجات كه آن اهل بيت مصطفي‌: كه‌خاتم پيغمبران است سوار شدم و به رشته ولايت آنها كه رشته خداوند است‌كه ما مأمور به چنگ زدن بر آن رشته شده‌ايم چنگ زدم‌.

مسأله غدير خم به همه انسانها در همه اعصار ارتباط دارد

علاّمه اميني‌ اصرار بر اين مطلب داشت كه فكر نكنند مسأله غدير خم‌، يك مسأله‌تاريخي گذشته است‌، يا يك مسأله فرقه‌اي است‌، بلكه مسأله غدير خم‌، مسأله‌رهبري همه انسانها در تمام اعصار است كه عمل به احكام اسلامي و فرا گرفتن و اجراي آن و همچنين ابلاغ آن به اقوام و ملل جهانيان در پرتو رهبري كسي ميّسر است كه وجودش از هر حيث دنباله و امتداد وجود پيامبر  )ص( باشد و با همه ملكات پيامبر)ص( پرورش يافته‌، و از كودكي در دامان پيامبر)ص(، بزرگ شده و لحظه‌اي انحراف در زندگي او راه نيافته‌، و بت‌، نپرستيده‌، و اساساً داراي مقام عصمت بوده و در همه فضائل و كمالات‌بعد از پيغمبر اسلام‌)ص( از همه برتر بوده است‌. و همه مي‌دانند كه چنين فردي در اسلام با اين مشخّصات به تصديق تمام فِرَق اسلام بلكه ديگر بيگانگان آگاه از تاريخ اسلام جز علي بن ابي طالب     )ع( كسي نبوده است‌، اين‌بود كه آن حضرت به دستور خداوند او را براي ادامه ر سالت اسلام و دنباله ‌گيري دقيق آن معين كرد و چون مسأله غدير خم‌ با همه انسانها در همه‌اعصار مربوط است اهل بيت نبوت‌: نيز در هر فرصتي آن را گوشزد مي‌كردند و براي موضوع رهبري به آن استدلال مي‌كردند، تا هيچ وقت بدست‌فراموشي سپرده نشود، بانوي اكرم‌، حضرت صديقه كبرا، فاطمه زهرا )س( در خطبه معروف خود ـ كه در واقع تفسيري است بر ارزشها و اصالت‌هاي‌ اسلام و دفاع نامه‌أي است از حكومت حقّه‌، و

نشان دادن خط مشي صحيح در لزوم پيروي از امام حق ـ از تعيين حضرت امير )ع( براي خلافت با تاكيد قاطع‌سخن مي‌گويد و حضرت امام حسن مجتبي‌، و حضرت سيد الشهداء:، و عبدالله بن جعفر، و عمّار بن ياسر، و اصبغ بن نباته‌، و قيس بن سعد نيز آن را براي مردم‌ذكر مي‌كنند.[141]

از اينجا است كه‌ حضرت باقر، و حضرت صادق‌، و حضرت رضا: عيد غديررا مطرح مي‌كردند و روز غدير را عيد مي‌گرفتند و به مردم ياد آوري‌مي‌كردند كه عيد غدير بزرگترين عيد اسلام است‌.[142]

اكمال دين و اِتمام نعمت در سايه غدير

علاّمه اميني‌ از 15 تفسير معتبر از تفاسير اهل سنّت‌ نقل مي‌كند كه‌:

آيه «اليَوْم‌َ أَكْمَلْت‌ُ لَكُم‌ْ دِيْنَكُم‌ْ وَ أَتْمَمْت‌ُ عَلَيْكُم‌ْ نِعْمَتِي‌»[143] در روز غدير پس از نصب علي بن ابي طالب )ع( به خلافت و امامت نازل شده است‌.

سپس مي‌گويد:

«مورّخان و محدّثان نوشته‌اند، روزي‌ طارق بن شهاب كتابي (از اهل كتاب‌، يهودي يا مسيحي‌) در حضور خليفه دوّم‌ گفت‌: اگر اين‌آيه (يعني آيه اليَوْم‌َ أَكْمَلْت‌ُ لَكُم‌ْ دِيْنَكُم‌ْ؛ امروز دينتان را كامل كردم‌)در دين ما نازل شده بود روز نزول آن را جشن مي‌گرفتيم‌.»[144]

پس ملاحظه مي‌كنيد كه به تصريح قرآن كريم‌، اسلام بدون فلسفه سياسي‌و نصب رهبر از جانب خداوند كامل نيست و مسأله رهبري و حكومت از جانب خدا جزء دين است‌.

با كمال تأسف قدرت طلب‌ها صاحب غدير را خانه نشين كردند

شما مي‌دانيد كه بعد از ارتحال‌ حضرت پيغمبر)ص( چه شد! در حالي كه اگر به سفارش پيغمبر)ص( عمل مي‌شد و صاحب غدير زمام امور مسلمانان را بدست مي‌گرفت‌، اسلام در مسير

صحيح خود به راه خويش ادامه مي‌داد و وضع اسلام و مسلمانان غير از آنچه كه شد و غير از آنچه كه هم اكنون مي‌بينيم مي‌شد.

مي‌دانيم كه انحراف از راه علي‌)ع(، انحراف از حق است‌؛ چه اينكه‌پيغمبر)ص( فرمودند:

عَلِي‌ٌّ مَع‌َ الحَق‌ِّ وَ الحَق‌ُّ مَعَه‌ُ وَ عَلي‌َ لِسَانِه‌ِ يَدُورُ.[145]

مي‌دانيم اگر خلافت را به‌ علي )ع( مي‌سپردند علي )ع( همه را به صراط‌مستقيم هدايت مي‌كرد و پيش مي‌برد؛ زيرا حضرت رسول اكرم )ص( فرمود:

ان‌ْ وَلَّيْتُمُوهَا عَلِيّاً وَجَدْتُمُوه‌ُ هَادِيّاً مَهْدِيّاً يَسْلُك‌ُ بِكُم‌ْ عَلَي الطَّرِيق‌ِالمُسْتَقِيم‌ِ.[146]

«اگر خلافت اسلامي را به علي‌ )ع( بسپاريد، رهبري خواهيد داشت كه راه را شناخته است‌، همه شما را به صراط مستقيم پيش مي‌برد.»

مي‌دانيم هر جامعه‌اي كه ولايت علي بن ابي طالب‌)ع( را قبول نداشته باشد از همه بركات محروم خواهد شد چه اينكه‌ حضرت پيغمبر )ص( فرمودند:

لَوْ أَن‌َّ عَبْداً عَبَدَ الله سَبْعَة‌َ آلاف‌ِ سَنَة‌ٍ ثُم‌َّ أَتَي اللهَ (عَزَّ وَ جَل‌ّ) بِبُغْض‌ِ عَلِي‌ِّ بن‌أَبِي طاَلِب‌ٍ جَاحِداً لِحَقَّه‌ُ نَاكِثاً لِوِلاَيَتِه‌ِ لاَتْعَس‌َ اللهُ خَيْرَه‌ُ وَ جَدَع‌َ أَنْفَه‌ُ.[147]

هر كس كه هفت هزار سال بعبادت خداوند بپردازد ولي روز قيامت با بغض‌علي بن ابي طالب )ع( محشور شود و بغض به اين معني كه حق علي بن ابي ‌طالب‌ را (حق علي بن ابي طالب خلافت بلافصل پيغمبر )ص( است‌) انكار كند، پيمان ولايت علي )ع( را بشكند، خداوند خير و بركت را از زندگي او سلب‌مي‌كند و او را زبون و ذليل مي‌گرداند.

بنابراين‌، آنچه كه بر سر امت اسلامي آمده است و ميآيد همه و همه در نيتجه پشت سر انداختن وصايت پيغمبر )ص( مي‌باشد.

امير مومنان‌ )ع( بعد از اينكه مدت 25 سال از حق خود ـ كه حق جامعه‌اسلامي هم بود ـ محروم گرديد و براي مصلحت صبر كرد، در خطبه‌اي كه‌خطبه شقشقيّه ناميده مي‌شود و خطبه سوم از خطب‌ نهج البلاغه‌ است درد دل‌خود را آشكار مي‌كند و عواقب انحراف آنها را شرح مي‌دهد.

علاّمه اميني‌ در جلد 7 الغدير اين خطبه‌ حضرت امير)ع( را از 28 طريق غير از طريق سيد رضي از علماي اهل سنّت نقل مي‌كند.[148]

408684 حديث مجعول در كتب اهل سنّت‌

علاّمه اميني‌ كه الحق‌ّ يكي از مصلحان راستين ديني و اجتماعي است در همه‌حركات و سكنات خود و در كليّه نوشته‌هاي خود در انديشه سامان بخشيدن‌به نابسامانيها و نشان دادن راههاي انحراف از خط اصيل اسلامي بود.

   او مي‌كوشيد احاديث ناروا و مجعول كه روي اغراض و مطامع ساخته‌شده و در كتابها آمده و بنيان وحدت و هماهنگي اجتماعي اسلامي را بر هم‌زده است نشان بدهد تا امّت اسلامي در پيمودن راه خلاف تشيّع كه اسلام اصيل است به آنها استناد نكند.

   از اين رو، از تأليف كتاب مهّم‌ الغدير گرفته تا كوتاهترين سخنراني‌اي كه‌مي‌كرد همه و همه بر اساس اين فكر بود كه چگونه بر اين همه اختلاف و تشتّت پيروز آيد و چگونه مولّفان خائن را بشناساند و ذهن جامعه را از خوراكهاي مسموم و تأليفات تفرقه‌انگيز و سرشار از جعل و بهتان دور بدارد و چگونه صلاح و صفا و عزّت و شرف و وحدت را به ميان اقوام و ملل‌مسلمان جهان باز گرداند؟

   در اين راستا يكي از راه كارهائي كه او در پيش گرفت اين بود كه روايات‌مجعولي كه با اغراض مختلف در اعصار گذشته بوجود آمده است با ذكر مدارك و آمار و ارقام نشان داد و البتّه مدارك اينها را كلاّ از كتب علماي اهل سنّت‌ نقل كرده است و تعداد آنها 408684 (چهار صدو هشت هزار و ششصد و هشتاد و چهار) حديث است‌.[149]

   شما فكر كنيد كه صدها هزار حديث كه مغرضانه ساخته شده و در كتبي‌كه همواره مورد مطالعه و اعتماد آنها است درج شده است چه اثري خواهدگذاشت‌؟ و چه بلائي بوجود خواهد آورد؟ و در عين حال فكر كنيد كه اين مرد بزرگ‌، علاّمه اميني‌ براي بدست آوردن و نشان دادن آنها چقدر زحمت كشيده‌است‌؟!

شَكَرَ اللهُ مَساعِيَه‌ُ الجَمِيلَة‌َ.

   علاّمه اميني‌ در مورد جعل حديث از طرف اهل تسنّن مي‌گويد:

در صحيح بخاري‌ كه آنها آن را صحيحترين كتابهاي خود مي‌دانند از ابوهريره كه به تصديق خودشان جزء دروغ پردازان ‌بوده است 446 حديث نقل كرده است با اينكه ابو هريره‌ در اوآخر زندگي‌ پيغمبر اسلام )ص( اسلام آورد و جز يك سال و چند ماه زمان پيغمبر )ص( را درك نكرد اين مقدار حديث نقل كرده است‌ولي از كساني كه سالها يا هميشه در محضر پيغمبر اكرم‌ )ص(بوده‌اند تعداد كمي حديث نقل كرده است‌.

   حال براي اينكه به اين تعصب و اِعمال غرض بيشتر توجه كرده باشيد در اين آمار كه مربوط به‌ صحيح بخاري‌ است دقّت بفرمائيد:

              از حضرت علي بن ابي طالب )ع(  29 حديث‌

                         از حضرت زهرا )س(  1 حديث‌

                          از ابوذر غفاري‌  14 حديث‌

                    از عباس بن عبدالمطلب‌  15 حديث‌

                         از عبدالله بن جعفر  2 حديث‌

                               از ابوبكر  22 حديث‌

                    از اسماء دختر ابوبكر  16 حديث‌

                        از حفصه دختر عمر  5 حديث‌

                          از عماربن ياسر  4 حديث‌

                                از عثمان‌  9 حديث‌

                           از عمربن خطاب‌  60 حديث‌

                       از ابو موسي اشعري‌  57 حديث‌

                               از معاويه‌  8 حديث‌

                                از عائشه‌  246 حديث‌

                  از عبدالله بن عمر بن خطاب‌  270 حديث‌

                         از عبدالله بن عباس‌  217 حديث‌[150]

ده هزار جلد كتاب مطالعه كرده‌ام تا الغدير را نوشته‌ام‌

علاّمه اميني‌ گفت‌:

براي تأليف «الغدير» ده هزار جلد كتاب را مورد مطالعه قرار داده‌ام‌.[151]

   اين مطلب معلوم است كه تنها مطالعه معمولي ده هزار جلد كتاب‌ براي تأليف‌كتابي مثل‌ «الغدير» كافي نيست  و بايد چند كار انجام بگيرد تا چنين كتابي‌برشته تأليف در بيايد:

   1. بايد علاوه بر مطالعه بسيار دقيق‌، اعتبار و موقعيت صاحب كتاب نيز مورد نظر باشد.

   2. بايد مطالب اين كتابها فيش برداري شود و يادداشتهاي مرتب از آنها صورت بگيرد.

   3. بايد با دقّت تنظيم شود و هر مطلبي در جاي مخصوصي قرار داده شود تا در موقع خود مورد استشهاد و استفاده قرار بگيرد.

   او براي اين كار مهم بيش از 30 سال كتابخانه‌هاي كوچك و بزرگ‌ ايران و عراق و حجاز و سوريه و لبنان و شبه قاره هند و پاكستان‌ را مورد بررسي قرارداد تا به تدوين اين كتاب بزرگ نائل گرديد.

   او شخصاً به من مي‌گفت‌:

«من ديدم تا قرن چهارم اسلامي كتابهاي بسياري در دست بوده است كه از قرن پنجم به بعد آنها از دسترس خارج شده است كه‌از آن پس هر كس از آنها نقل مي‌كند با واسطه نقل مي‌كند و چون من هميشه سعي مي‌كنم كه بدون واسطه نقل كنم در تلاش بودم‌كه اين كتابها را پيدا كنم تا اينكه بالاخره‌، آنها را در مكتبه ظاهريّه‌ دمشق‌ پيدا كردم‌.»

   و باز به بنده مي‌گفت‌:

«در يكي از كتابخانه‌هاي معظم هندوستان‌ كتابهائي را يافتم كه‌خطّي بود و مطالبي داشت كه بدرد كار من مي‌خورد، فكر كردم‌كه از آنها نسخه بردارم و شروع كردم به

نوشتن از روي آنها، ولي كتابها زياد بود، و كتابخانه‌ها هم روزي بيشتر از چهار و پنج ساعت باز نبود، از مدير كتابخانه تقاضا كردم كه كتاب‌هاي‌ مورد نظر را به من عاريه بدهد همراه ببرم و شب‌ها از روي آن‌بنويسم و بعداً بياورم كتاب‌ها را تحويل بدهم او قبول نكرد، آن‌روز رفتم‌، و فردا كه به كتابخانه آمدم از من استقبال گرم كرد و كليد كتابخانه را به من داد و گفت‌: اين كتابخانه در اختيار شما است هر موقع كه خواستيد، به اين كتابخانه بيائيد و هر قدر كه‌مي‌خواهيد اينجا بمانيد و لذا من دستگاه فتوكپي آوردم و شصت‌هزار صفحه از آن كتابهائي كه مورد نظر من بود عكس برداري‌كردم‌.»[152]

   مطلب مهم در اينجا اين است كه علاّمه اميني‌ در تأليف كتاب‌ الغدير تنها به نقل اخبار و احاديث شيعه نپرداخته است كه مسأله‌ِ تنها به قاضي رفتن‌ پيش بيايد بلكه بيشتر مطالب كتاب از مدارك اهل سنّت است و او با وسعت اطلاع و تتبّع كامل خود موادّ فراواني از كتب معتبر اهل تسنّن گردآوري كرده و داوري را بخواننده واگذار نموده است‌.

   علاّمه اميني‌ در حقيقت يك مكتشف ماهري است كه مانند يك مهندس معدن‌شناس از اعماق معادن‌، الماسهائي را استخراج كرده است‌، يا يك غوّاص زبر دستي است كه از قعر درياها، درّ و

گوهرهاي درخشان را بدست آورده است‌ و در معرض نظر صاحب نظران با انصاف و حقيقت جويان قرار داده است‌. و لذا تا جهان‌انسانيّت باقي است‌، اين گوهرهاي درخشان تلالو و درخشندگي خود را حفظ‌خواهد كرد بلكه روز به روز درخشنده‌تر خواهدشد.

الغدير نتيجه سفرهاي طولاني و راههاي دراز

علاّمه اميني‌، براي تأليف كتاب الغدير و نشر ولاي اهل بيت‌: احتياج به دست يافتن به مآخذ و مدارك مهم و معتبر اسلامي داشت‌، از اين جهت در هر فرصتي كه بدست مي‌آورد به حركت و سفر مي‌پرداخت تا كتاب الغدير از جهت مدارك هر چه بيشتر غني‌تر باشد. و او اين سفرها را بصورتي بس‌ساده و اقتصادي انجام مي‌داد بطوري كه با زندگي عالم زاهدي‌ چون او وِفق‌ بدهد و بهر سرزميني كه قدم مي‌نهاد و به هر شهري كه وارد مي‌شد عمده مقصود او كتابخانه‌ها بود، چه عمومي و چه شخصي‌، اساتيد و محققان و متفكران و فضلا و طلاّب علوم دينيّه ـ آنان كه او را مي‌شناختند ـ قدومش  را گرامي مي‌داشتند و از روي محبّت و ولاي اهل بيت‌: با او همكاري مي‌كردند و غالباً رو¤ساي كتابخانه‌ها براي خاطر علاّمه اميني‌ وقت را تمديد مي‌كردند يا اساساً كتابخانه را در اختيار ايشان قرار مي‌دادند.

   مثلاً در هندوستان‌ در رامپور و جاهاي ديگر با اينكه وقت مطالعه ساعت 8صبح تا ساعت دو بعد از ظهر بود، ولي مدير كتابخانه با علامه اميني موافقت‌كرد كه ساعت 6 صبح به كتابخانه بيايد، علامه‌ نيز از ساعت 6 صبح تا يك بعد از ظهر مطالعه و استنساخ مي‌كرد، در اين وقت براي نماز و استراحت به منزل مي‌رفت سپس ساعت 4 مجدّداً به كتابخانه مي‌آمد و تا ساعت 8 شب مشغول‌مطالعه مي‌شد به اين ترتيب هر روز بين 11 تا 12 ساعت مرتب مشغول كاربود.[153]

   كتابخانه ديگري در هند كه وقت معمولي آن از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر بود براي استفاده بيشترِ علامّه اميني‌، دستور داد از ساعت 6 صبح‌تا 4 بعدازظهر، ده ساعت متوالي باز باشد.[154]

   اين سفرها سرشار از استنساخ از نسخه‌هاي نفيس و خطي و مطالعه و ملاقات با استادان و اصلاح و ارشاد مردم و اقامه جماعت و منابر عمومي و القاي بحث و ايجاد بحث و ايجاد زمينه‌هاي فكري در مسائل مربوط به شكل‌حكومت در اسلام بود و مهمترين نتيجه اين سفرها نشر مفاهيم ولايت اهل‌بيت‌: بود.

نشر ولاي علي )ع( و فلسفه سياسي حكومت غدير

صاحب الغدير به هر مملكتي كه وارد مي‌شد و به هر شهري كه قدم مي‌نهاد مفاهيم ولايت صحيح را با خود همراه مي‌برد و نشر مي‌داد و تازه مي‌كرد و همه جا ولاي علي )ع( و فلسفه سياسي حكومت غدير را خاطر نشان مي‌كرد.

   شهرهائي كه وي با خصوصيات ياد شده به آنها سفر كرده است بجز شهرهاي عراق‌ از جمله اينها است‌:

   حيدر آباد دكن‌، عليگره‌، بمبئي‌، لكنهو، كامپور، پتنه‌، رامپور، جلالي (در هند)،اصفهان‌، قم‌، مشهد، همدان‌، كرمانشاه‌، تبريز، بيروت‌، دمشق‌، مكه‌، مدينه‌، فوعه‌،كفريه‌، معرّه‌، مصربن‌، نيل‌، حلب‌.[155]

620000 كتاب را در چهار ماه مورد بررسي قرار داد

سفر علاّمه اميني به هند بيش از 4 ماه نشد، صاحب الغدير در اين چهار ماه بجز ديد و بازديدهاي لازم‌، سخنرانيها و منابر، مصاحبه با استادان‌، امامت‌جماعت‌، و پذيرفتن دعوت اهالي چند شهر، و رفتن به آن شهرها و ديگر حركات و انتقالاتي كه لازمه سفر است‌، بجز اينها در حدود 2500 صفحه‌بدست خود استنساخ و رونويسي كرده و نسخه برداشته است و اين همه‌، بجز آن مقدار استنساخ و رونويسي است كه گاه‌، ديگران بعنوان كمك به اوزير نظر او به انجام رسانده‌اند، و نيز اينها بجز كتابهائي است كه در اين مدت‌4 ماه در چندين كتابخانه خوانده است‌.

   كتابخانه‌هائي كه در اين سفر چهار ماهه مورد استفاده و بازديد وي قرارگرفته است 13 كتابخانه است كه در كتاب حماسه غدير نام يك يك آنها را ذكر كرده است‌. كه در شهرهاي لكنهو و حيدر آباد و عليگره هندوستان‌ است‌، و مقدار كتابي كه در هر يك از اين كتابخانه‌ها واقع است ذكر كرده است كه جمع آنها 620.000 (ششصد و بيست هزار جلد) مي‌باشد.

   علاّمه اميني‌ در مدت ياد شده همه اينها را مطالعه و مورد بررسي قرار داده‌است‌.[156]

   اين پشتكار و استقامت و پركاري و موفقيّت ـ كه جز نتيجه اخلاص اميني‌و توجّه مولاي متقيان‌ حضرت امير مومنان‌)ع( چيز ديگري نيست ـ علاّمه اميني را بلند آوازه و با عظمت و الغدير را پر ارزش و جاويدان ساخت‌.

   حقّاً «الغدير» كتابي است كه در آن تاريخ و ادب و فقه و اصول و منطق و كلام و فلسفه و مناظره جمع شده است‌.

ذَلِك‌َ فَضْل‌ُ اللهِ يُوْتِيه‌ِ مَن‌ْ يَشَاءُ وَ اللهُ ذُوالفَضْل‌ِ العَظِيم‌ِ.



قبل فهرست بعد